04-05-2013

Beste bezorger van NRC next,

We kennen elkaar niet. Dat komt natuurlijk omdat jij iedere dag geacht wordt om de krant voor 07:00 uur door mijn brievenbus te duwen en ik je dan nog niet sta op te wachten met een doosje Merci. Toch begin ik nu een probleem te krijgen met jou, dus wil ik het even hebben over jouw functioneren in deze maatschappelijk onderschatte functie.

Ik heb respect voor het feit dat je voor jouw baan iedere ochtend zo vroeg moet opstaan en dat je er waarschijnlijk geen reet mee verdient. Maar ja, als je daar voor kiest dan hoort dat er ook een beetje bij. En natuurlijk kan je je een keer verslapen of een avond flink gaan comazuipen. Dan is het lastig om die kranten op tijd te bezorgen. Dat snap ik. Maar het probleem is dat je mijn brievenbus de afgelopen weken wel erg vaak hebt overgeslagen. Het is ook best lastig om al die abonnees en proefabonnementjes te onthouden. Moet je telkens je route opnieuw bepalen en een spiekbriefje paraat hebben. Misschien heb je per ongeluk één van mijn buren de afgelopen tijd blij gemaakt met een gratis NRC next, maar daar heb ik natuurlijk niets aan. Mijn brievenbus zit gewoon in mijn deur, hij functioneert en is via de stoep makkelijk te bereiken. Ook mijn huisnummer is prima zichtbaar en het straatnaambordje is niet gejat. Van obstakels is dus geen sprake.

Dit begint op een structureel probleem te lijken. Het NRC beweerde dat in 99,5% van de gevallen in 2012 de bezorging goed gaat. Dat betekent dat er 1,28 krant per jaar niet bezorgd wordt. En jij begint dit percentage eigenhandig omhoog te trekken. Van de 6 kranten in één week, heb ik er vier niet ontvangen en één te laat. Doe jij het rekensommetje maar. De uitgevers van kranten hebben het zwaar. Het aantal abonnees loopt gigantisch terug de laatste jaren. Daarom doen collega’s van jou in het callcenter erg hun best om de krant aan nieuwe abonnees te helpen. Als dat lukt hangt het van de kwaliteit van de krant af en van jou, of ze een trouwe lezer worden van NRC next. Met de kwaliteit zit het wel snor. Voor zover ik dat kan beoordelen op basis van het schamele aantal dat ik daadwerkelijk heb ontvangen. Toch vrees ik dat ik mijn geld liever in mijn zak houd, als ik de krant 66% van de tijd niet ontvang.

Wederom zal ik een bezorgklacht melden bij NRC. En dat voelt toch een beetje als klikken. Hoewel de krant toch nooit wordt nabezorgd. Ik weet niet wat er met jou aan de hand is. Ziek, bril kwijt, fiets kapot of brommerpech, overvallen, ontvoerd, dyslectisch of gewoon schijt aan alles? Dat kan, maar zoek dan gewoon een andere baan en laat dit werk over aan de echte bikkels. Merci!

De groeten,
Laura
een proefabonnee die afhaakt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten