04-02-2012

Samen één

Ik zag ze eerder al eens en ook toen trok ik een wenkbrauw op in opperste verbazing. De zusjes Angelique en Liesbeth Raeven, bekend als kunstenaarsduo L.A. Raeven. Een eeneiige tweeling. Nu zie ik ze opnieuw. Voor het programma worden ze 24 uur opgesloten met Wilfried de Jong. Ik moet naar ze blijven kijken. Die vreemde, te dunne tweelingzusjes, ze zijn voer voor psychologen. Ik word heen en weer geslingerd tussen fascinatie en afgrijzen. Het is alsof ik naar een film zit te kijken van een scenarioschrijver met hele sadistische trekken.
Angelique en Liesbeth zijn 38 jaar onafscheidelijk. Ze wonen samen, ze slapen samen, ze eten samen, ze werken samen. Ze ademen samen. Een symbiotische tweeling die in zo'n grote mate van elkaar afhankelijk is, dat er geen eigen leven of karakter overblijft. De tweeling gedraagt zich samen als een individu, als ego en alter-ego, omgekeerde schizofrenie.
Tot Liesbeth besluit dat ze weg wil. Dan beginnen de barstjes te ontstaan in deze ongezonde complexe relatie. Liesbeth wil los, apart, gescheiden. Wat daarvan het effect is op Angelique wordt pijnlijk duidelijk tijdens de 24 uur met Wilfried.
Liesbeth heeft zich langzaam bevrijd uit de afhankelijke relatie en heeft de eerste stappen naar onafhankelijkheid gezet door met haar nieuwe vriend samen te gaan wonen. Angelique, die altijd de dominante was, is hopeloos verloren. Liesbeth maakt zich los uit de knellende relatie en ontpopt zich van de onderdanige en volgzame zus tot iemand die zelf keuzes kan maken. Angelique heeft geen idee wat ze aan moet met een leven waarin Liesbeth niet meer dagelijks bij haar is. Ze is stiller en gedraagt zich kinderlijk. In de uitzending zien we haar excessief eten en drinken. Urenlang propt ze zich vol met chocolade en drinkt het ene glas wijn na het andere. Dit alles onder protest van haar verstandige tweelingzus die opmerkt dat dit gedrag gewoon is voor Angelique. Ze zegt alles geprobeerd te hebben om haar te helpen. Liesbeth is er klaar mee. En er is wanhoop bij Angelique, die balanceert op het randje. Het lijkt erop dat Angelique's gedrag haar manier is om haar zus te straffen voor het verbreken van hun eenheid en zichzelf kapot te maken. Hartverscheurend.
Het gedrag van Angelique schreeuwt om professionele hulp. Als Liesbeth doorgaat met het uitbouwen van haar eigen leven, gaat haar zus er letterlijk aan onderdoor. Dan zal alleen Liesbeth voortleven als het individu dat ze ooit samen waren.

1 opmerking:

  1. Mooi stukje, Laura. Zag hier en daar misschien een verbeterpuntje ...
    Hoest ermee, heb je mij al een klein beetje kunnen vergeven :-) ?
    Hoop je de 25e bij Gerben te zien, dan kan ik je aan mijn vriendin voorstellen.
    Groeten,
    Roderick.

    BeantwoordenVerwijderen