17-09-2011

iPhone Home

Mijn rinkelende telefoon neem ik in publieke plaatsen al lang niet meer op uit angst voor het stempel ‘laggard’ (oftewel een ouderwetse tuthola). Ik durf mij niet meer te vertonen met mijn klassieke Nokia 6300. Even gauw naar huis bellen om te zeggen hoe laat je thuis komt, kan nog net met dat achterhaalde analoge ding. Zolang je maar niet gezien wordt. En dus steek ik mijn hoofd in mijn handtas om vervolgens tegen mijn moeder te fluisteren dat ik iets later kom.
Ik ping niet, ik whats-app niet, ik maak me niet druk om 3G en dataroaming. Mijn verblijfplaatsen worden niet onthuld door Foursquare, ik ben nergens mayor en bezit geen badges. Conclusie? Ik hoor er niet meer bij. Achtergebleven in de androidloze vergetelheid!
Een paar jaar geleden waren we nog hip met toestellen die het formaat van een flinke accu hadden en een uitschuifantenne waar je overvallers met gemak de ogen mee kon uitsteken. Maar de mobiele telefoon kromp al snel tot het formaat van een punaise. Hoe bizar is het dat de nieuwe generatie toestellen weer de afmetingen hebben van de kolenschop van een bouwvakker. Tegenwoordig doe je pas mee als er een Black Berry of Iphone aan je hand vergroeid is en je continu op zoek bent naar free wifi. Ten slotte wil je in de kroeg toch even checken wie er nog meer in de virtuele buurt rondhangen. Bij de bushalte, in de wachtkamer, aan de bar van de sportschool. Iedereen heeft de kin op de borst en zit gauw even te appen of checkt zijn mail, facebook of twitter.
Het i-virus kreeg mij ook te pakken. De obsceen glanzende appel werd een lustobject en beloftes van de iPhone lieten ook mij niet koud. Zoals een vriend verzuchtte “ben je eindelijk ook de 21e eeuw in getrokken?” Ja! Ik ben om. Het duurde drie dagen om uit te vinden hoe het ding eigenlijk werkt. Maar, ik twitter, ik facebook, ik download fantastische hulpmiddelen uit de app-store, het is één grote ontdekkingsreis! De iPhone is een super multifunctioneel apparaat wat eigenlijk alles kan! Een agenda, navigatiesysteem, fototoestel, camera, televisie, computer, krant, zaklamp, scanner, compas, encyclopedie, vertaler, survivalgids en make-upspiegel ineen. Ik installeer apps om me dagelijks van complimentjes te voorzien, het nieuws te volgen, mijn hartslag te meten, calorieën te tellen en boodschappenlijstjes te maken. Ik heb helaas nog geen app kunnen ontdekken om mijn haren mee te föhnen en een ei mee te bakken, maar verder is de verzameling toch aardig compleet. Ik moet alleen nog even uitvinden hoe ik mijn moeder moet bellen om te zeggen dat ik iets later kom.

3 opmerkingen: